Ивайло Захариев предложи брак на...

Ивайло Захариев предложи брак на любовницата си...

Кой ще са актуалните тенденции при...

Време е да се примирим – лятото си отиде! Дойде...

Германия иска общоевропейски тол, при нас сега е най-евтино при най-модерната система

отпечатай новината

04.08.2020 15:11 | Видян 383 пъти

 Германия иска общоевропейски тол, при нас сега е най-евтино при най-модерната система

Проектът за европейска тол директива е вероятно да стане факт при немското председателство на Европейския съюз, което продължава до Нова година. Министър на транспорта Андреас Шойер е подготвил проектодокумент за въвеждане на всеобхватна пътна такса за всички видове автомобили в Европа според информация на агенция Ройтерс, която е получила достъп до документа.

Той предвижда постепенно в рамките на 8 години всички превозни средства на магистралите, включително камионите, лекотоварните автомобили и леките коли, да плащат такси.

В страните - членки като България, които вече са въвели толсистема  таксите ще се налагат за всички превозни средства без автобусите, се отбелязва в документа, който Шойер е предложил за обсъждане първоначално на германските министри. Мотивите за проекта на Германия за европейска тол директива са предимно свързани с опазване на природната среда, което е приоритет за немския премиер на Европа – председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен.  Тол таксата, базирана на разстояние, се възприема до голяма степен като мярка, която ще помогне в борбата срещу изменението на климата.

Каква е ситуацията в България? През март 2020 г. тол системата е въведена с множество отстъпки пред исканията на превозвачите, което намали значително нейния обхват  и размера на таксите. Заради кризата с Ковид-19 беше въведен гратисен период на използването й.

Според проф. Олег Асенов - член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура”, до момента над 70 хиляди бордови устройства са поставени на тежкотоварните автомобили в страната. Още 70 хиляди GPS тракери са осигурени като друга възможност за тол таксуване. Тол таксите чрез маршрутни карти също се заплащат както на каса, така и онлайн, с предоставен сервиз и технически улеснения за превозвачите. Държавата е осигурила три абсолютно безплатни алтернативни метода за таксуване в тол системата – бордови устройства, тракери и маршрутни карти.

Цитираните от АПИ данни показват, че в България пазарът е наситен с нужните устройства и превозвачите са оборудвани. Браншът първоначално обяви 60 000 броя моторни превозни средства като ползватели на републиканската транспортна мрежа, която влиза в обхвата на тол системата

Като причина за недостигнали до някои клиенти бордови устройства, доставчиците изтъкват именно заявени и получени от превозвачи, но неизползвани над 5 000 броя. Те се задържат от клиентите поради липса на каквито и да било разходи за тях, но и не се включват и не отчитат пътни такси.

Това е така, защото обхвата на тол системата беше значително намален и тя включва само автомагистрали и първокласни пътища. Ако не се извършват пътувания по тях и не се заплащат пътни такси, съгласно сключения договор бордовото устройство трябва да се върне на националните доставчици. Така предварително предвидените бордови устройства ще стигнат до реалните ползватели.

Националният доставчик TollPass предоставят напълно безплатно бордовите устройства, като потребителите не заплащат месечни такси, задължителни такси за монтаж (както е в Германия) или депозити за ползването им, каквато е практиката в тол таксуващите държави в Европа.

При сключване на договора се внася минимална сума в размер от 20 до 200 лева, в зависимост от вида на тежкотоварния автомобил, която обаче се използва за заплащане на пътни такси при стартиране на отчитането от бордовото устройство. Балансът по договора може да се насочи и за плащане на такси чрез маршрутни карти, при необходимост.  

Българската тол система е най-модерната в Европа не само като една от най-новите, но и технически. Ползвателите могат да сключват договори онлайн, имат пълен достъп в реално време до индивидуалното потребление на всяко превозно средство и визуализация върху карта на маршрутите, онлайн платформи за заплащане на такси чрез всички безплатни методи - автоматичен толинг, маршрутни карти и винетки.

Системата е създадена да таксува стандартно с бордови устройства,  произведени за целта. По настояване на бранша, държавата прие за възможно заплащане на тол и чрез GPS тракери. Предпочитани обаче се оказаха бордовите устройства, които се предоставят напълно безплатно от националните доставчици TollPass и DigiToll.

Българските потребители ползват по-изгодни условия от другите в ЕС - не заплащат месечни такси, нито задължителни такси за монтаж или депозити за апаратите. В Германия монтажът на устройството за тол таксуване струва от 100 до 400 евро, като инсталирането може да се извърши само в оторизиран сервиз.

В Белгия бордовото устройство се предоставя безплатно, но след внесен депозит в размер на 135 евро, който - за разлика от България - не се ползва за плащане на пътните такси. Сумата се връща само при предаване обратно на неповредено устройство. В Словакия устройството за тол таксуване може да бъде закупено на стойност  257 евро или получено срещу депозит от 50 евро. Във Франция и Испания струва 170 евро, без опция за ползване срещу депозит.

В Чехия депозитът от 97 евро ще бъде върнат, само при предаване обратно на функциониращо бордово устройство. А ако то не е било използвано повече от една година, депозитът не се възстановява. Депозити се заплащат и в други европейски страни: Португалия – 27, 90 евро, Полша – 30 евро, Словения – 10 евро, Австрия – 5 евро и др.

Методите и устройствата за таксуване в европейските държави са различни - зависят и от типа тол система. Но българската е едновременно една от най-модерните и една от предоставящите най-изгодни условия за превозвачите, както по отношение на размера на тол таксата и обхвата на тол системата, така и по отношение на условията, при които ползват бордови устройства, тракери и маршрутни карти – напълно безплатно за тях, само срещу заплащането на пътната такса.

автор: СЛАВА

Етикети: , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !