НАЙ-НОВИ
Конър остава с присъда за изнасилване
Ирландски съд отхвърли обжалването на бившия шампион на...
Круз Бекъм „открадна“ белите слипове...
Певецът Круз Бекъм тръгна по стъпките на баща си Дейвид...
Ирански филм отново развълнува Берлинале
19.02.2024 10:06 | Видян 882 пъти

Очакваният с интерес „Любимата ми торта“ на иранските кинорежисьори Мариам Могхадам и Бехташ Санаеха, съфинансиран от Иран, Франция, Швеция и Германия, стана първият любимец на публиката на 74-тия кинофестивал „Берлинале“ (15-25 февруари). Показан още в началото на фестивала, филмът бе дълго аплодиран, докато изпълнителите на главните роли Лили Фархадпур и Есмаил Мехраби държаха в ръце портрет на режисьорите, отсъстващи от Берлин заради наложената им забрана да напускат страната си.
Нежен и разнежващ филмът показва седемдесет годишната вдовица Махин, която, след дълги години самота, набира кураж и поканва в дома си, за да го почерпи с любимата си торта, също толкова самотния шофьор на такси Есмаил. Трогателното им общуване трае по-малко от една нощ, по време на която той поправя изгорялата електрическа инсталация, а тя, освен сладкиш, му предлага сърми и вино. Двамата изживяват мигове на искрено и силно привличане, спомняйки си младостта и надявайки се бъдещо съжителство. „Моралната полиция“, която арестува млади момичета, заради „неправилно“ носене на задължителния хиджаб и която на практика е навсякъде, този път не плаши Махин.
Тя пуска касетки със записи от „стари“ песни и с емоционален танц събужда душата на госта си, който пък от своя страна, със симпатична искреност следва неочаквано връхлетялото го предложение за флирт (представен по най-нежния възможен начин). „Какво толкова може да ни направи полицията?“, екзалтирано се провиква вдовицата, „освен да ни накара да се оженим“…
Без грам пошлост и с изобилие от финес и ирония филмът застава на страната на правото мъжете и жените, независимо от възрастта им, да имат право да се търсят и да се радват на взаимна любов. Независимо, че съдбата решава друго, краткият, но дълбок порив за споделеност е показан с толкова завладяваща човещина, че дълго аплодиращите зрители го направиха с насълзени очи. „Днес, филмът, чието снимане отне три години от живота ни, ще бъде показан без да можем да присъстваме. Чувстваме си като родители, но които им е забранено дори да погледнат новороденото си дете. Не ни беше позволено да гледаме филма с вас, проницателната публика на този важен фестивал. Тъжни сме и сме уморени, но не сме сами“ – развълнувано споделиха във видео обръщение режисьорите на филма Мариам Могхадам и Бехташ Санаеха.
От своя страна, ирландско-белгийският филм „Малки неща като тези“, който откри фестивала, успя да раздели критиците. По-неласкавите към пределната мрачност на историческата драма на белгийския режисьор Тим Милантс и с участието на звездата от „Опенхаймер“ Килиан Мърфи го намериха за прекалено тежък и в някаква степен интровертен, докато харесващите филма оцениха по достойнство адаптацията на едноименния роман на ирландската писателка Клеър Кийган. Особено много се хареса актьорското изпълнение на Мърфи, чийто герой Бил Фърлонг е търговец на въглища и глава на семейство с пет дъщери. Действието на филма се развива през 1985 година, в малко ирландско градче, в което „цялата власт“ е в ръцете на католическата църква. Гневът на шепа безсърдечни и лицемерни монахини се стоварва най-вече върху „падналите момичета“ имали нещастието за забременеят без брак. Унижавани и измъчвани те са били (официално) „превъзпитавани“ до 1996 година, когато бездушната духовна „структура“ все пак е била закрита. Сниман в нарочна „снежно-мъглива“ естетика филмът решава проблема със състраданието към тормозените девойки чрез една протегната ръка, тази на Фърлонг.
Пристигналият директно от фестивала в Сънданс „Различният човек“ на нюйоркския сценарист и режисьор Аарон Шимберг предложи нестандартен, почти сюрреалистичен поглед върху болезнените преживявания на мъж с обезобразено лице, който след като се отървава от недъга си, разбира, че друг мъж с лице, подобно на старото му, се радва на повече успех в живота от него.
А „Извън времето“ на френският филмов финяга Оливие Асаяс се оказа нежен, топъл и ироничен спомен за изпълнената с неврози изолация на двама братя в къщата на починалите им родители. Годината е 2020, а глобалната епидемия се нарича Ковид 19.
Павлина Желева


свързани новини
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !