НАЙ-НОВИ
Тройна цена на поръчка пускат...
Вижте какви ги вършат заместниците на Благомир Коцев,...
Мария се омъжи за новия си любим...
Попфолк дивата Мария отново облече булчинска рокля –...
Народният театър отчете един от най-успешните си сезони
17.07.2025 14:34 | Видян 204 пъти

Над 115 000 зрители посетиха близо 600 представления и гостувания на международни сцени през сезон 2024/2025, което превърна изминалата година в една от най-силните за Народния театър „Иван Вазов“.
Благодарим на публиката за подкрепата и нестихващия интерес към културата и нашето творчество. Затвърдихме позицията си на водеща културна институция не само в България, но и вече сме значима част от европейската сцена, на която показахме работата си десетки пъти.
Товапоказват данните към края на театралния сезон,който беше отбелязан с извънредна дата на спектакъла „Хеда Габлер“, изигран пред пълна зала.
Репертоарът на сезон 2024/2025 привлече широка публика не само в София, но и в цялата страна и на редица престижни сцени зад граница.
От септември до средата на юли театърътреализира 20 турнета в различни български градове и взе участие в 13 национални и международни фестивали. Трупата обра овациите на публиката в Рим, Тбилиси, Ниш, Будапеща и други градове, които са домакини на престижни театрални фестивали и форуми – спектакли от афиша бяха представени пред международна публика, показвайки високо художествено ниво и разнообразие от теми и творчески подход. През приключващия театрален сезон Народният театърпосрещна и световно признати имена в театралното изкуство.
13 премиери под режисурата на световни имена,
утвърдени български творци и следващо поколение режисьори
13 премиерни спектакъла бяха част от репертоара на Народния театър през този сезон, като някои от тях бяха реализирани под режисурата на световноизвестни артисти, а други са дело на утвърдени български режисьори и следващо поколение талантливи млади режисьори.
Сред популярните световни творци, които се изявиха пред българска публика, са Деклан Донелан и Ник Ормерод, Джон Малкович, Катрин Медлер, Мигел Валентин и Тимофей Кулябин. Тези продукции затвърдиха статута на театъра като сцена с европейски облик и активен участник в международния културен обмен.
Народният театър продължава да дава възможност на млади режисьори да се изявяват на неговата сцена и да получат заслуженото си място. Сезон 2024/2025 ще бъде запомнен със забележителния дебют на Голяма сцена на Боян Крачолов с „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ – спектакъл, който бързо се превърна във фаворит на по-младата публика и привлече нови зрители.
Благодарение на Програма „Апостол Карамитев“ през сезона реализираха свои постановки и младите режисьори Елица Йовчева със „Съзвездия“, високо оценена от критиката, както и Любомир Колаксъзов с „Нечовек“, затвърждавайки стремежа на театъра да развива следващото поколение творци.
Само преди дни младите режисьори Боян Крачолов („Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“) и Крис Шарков („Елементарните частици“) взеха участие като официални представители на България на тазгодишното издание на Фестивала в Авиньон. Там те представиха свои идеи и концепции пред международни куратори и директори на театри, участваха в работни срещи, дискусии и обмен с водещи театрални творци и експерти, полагайки основите на бъдещи международни сътрудничества и гостувания на спектаклите им на европейски сцени.
Ново театрално преживяване – публиката и градът
станаха част от действието
Народният театър продължи да предлага на българската публика мащабни продукции, които надхвърлят традиционните представи за театрално преживяване. Постановки като „Медея“, в която зрителите са на сцената, на единдъх разстояние от актьорите, и „Безкрайните сцени“ – променаден спектакъл, който съживява пространствата на театралната сграда, пренесоха публиката отвъд класическата рамка на салона и ѝ дадоха възможност да се превърне в активен участник в действието. Най-актуалната премиера – „Хеда Габлер“ показа нов стандарт в театралното изкуство и изключителен мащаб – действието се развива паралелно на Голяма сцена и десет различни локации в града, който е естествен и жив декор. Представлението под режисурата на Тимофей Кулябин и с участието на рекорден брой актьори от трупата е определяно като театралното събитие на годината и билетите за първите четири дати свършиха за дни.
Признанията
Благодарение на целенасочените усилия на ръководството, артистите и екипа на театъра, за поредна година спектаклите на първата ни сцена получиха високо признание от професионалната общност. Театърът беше отличен с общо 8 награди и 9 номинации в престижни категории, сред които Награда ИКАР 2025 за Водеща мъжка роля на Самуел Финци и за най-добър спектакъл – „Венецианският търговец“ на режисьора Явор Гърдев, както и Награда ИКАР за Майсторско техническо осъществяване за „Венецианският търговец“ и „Моби Дик“. Радина Кърджилова получи номинация за ИКАР за Водеща женска роля за „Медея“. Спектакълът „Венецианският търговец“ беше отличен и с Награда АСКЕЕР 2025 за Театрална музика на Калин Николов и за Сценография на Никола Тороманов, който получи признание и за работата си по „Елементарните частици“.
Народният театър беше удостоен и с Наградата на Министерство на културата за високи резултати в областта на театралния мениджмънт и творческата дейност, както и оглави класацията на Министерството за комплексна оценка на държавните културни институти със 140 от максималните 150 точки.
Достойно представяне на страната на европейската сцена
Сериозен акцент в работата на Народния театър през тази година продължиха да бъдат международните фестивали, чрез които талантът на българските творци достигна до публиката в редица престижни културни столици. Театърът отбеляза силно международно присъствие с участия в 11 фестивала и представяне на спектакли в 8 държави – Германия, Италия,Унгария, Словения, Черна гора, Сърбия, Северна Македония и Грузия.
Спектакълът „Елементарните частици“ на режисьора Крис Шарков гостува в рамките на три значими форума – Международния фестивал „Театър на кръстопът“ в Ниш, „СКУПИ“ в Скопие и в културната програма „Дни на България“ в Подгорица, Черна гора, където беше приет с изключителен интерес от международната публика.
С впечатляваща визия и режисьорски размах, спектакълът на Диана Добрева „Моби Дик“ бе включен в официалната селекция на един от най-престижните европейски форуми – Международния театрален фестивал MITEM в Будапеща. Представянето му на сцената на Националния театър на Унгария се превърна в кулминация на фестивалната програма.
Впечатляващо международно събитие беше и откриването на фестивала SOUTH EAST REVISITED в Оберхаузен, Германия със спектакъла „Мрак на края на града“ на режисьора Катрин Медлер, съвместна продукция на Народния театър и Театър „Оберхаузен“, с изключителното участие на актьори от българската трупа.
Наред с тези ключови участия, Народният театър представи продукциите „Бурята“, „Бащата“, „Боже мой“, „Неведение“ и др. в Грузия, Словения, Италия, Сърбия и Северна Македония, като част от гостуванията бяха насочени специално към българските общности в чужбина. С тази мащабна международна дейност през сезона театърът продължава да утвърждава своята мисия на културен посланик на България.
Домакини на първата среща за новата европейска вълна в театъра
През февруари 2025 г. Народният театър бе домакин на първата работна среща на платформата Prospero NEW– Нова европейска вълна в театъра, част от стратегическо партньорство с 19 водещи европейски театрални институции, включително: Théâtre de Liège (Белгия), Odéon – Théâtre de l’Europe (Франция), Schaubühne Berlin (Германия), Emilia Romagna Teatro (Италия), Schauspielhaus Zürich (Швейцария), Dublin Theatre Festival (Ирландия), Festival d’Avignon (Франция), Sibiu International Theatre Festival (Румъния) и други.
Форумът в София постави фокус върху обмена на млади таланти, творчески лаборатории и съвместни продукции. Това партньорство откри нови хоризонти за българския театър, включително възможности за сценична мобилност, съвместни копродукции и европейски турнета.
Народният театър е сред основните участници в проекта DoSEL (Dramaturgy of Small European Languages), съфинансиран по програма „Творческа Европа“. Целта е да се съхрани, преведе и интернационализира драматургията на езици с ограничено разпространение, сред които българският, естонският, словенският, каталунският и други. През този сезон организирахме представяне на български драматурзи в Лисабон, Париж, Загреб и Вилнюс и преводи и четения на съвременни български пиеси на английски, френски и немски език, както и международни работилници с участието на драматурзи и режисьори от 10 държави.
Сцената няма граници
Тази година #СценаБезГраници – общата инициатива на Народния театър и платформата „Световен театър в София“ – предложи на публиката два пъти повече световен театър. Сред акцентите бяха „Медея“ и „Едип цар“ под режисурата на Деклан Донелан, както и „Йона“ на Силвиу Пуркарете с участието на световноизвестния японски актьор Кураносуке Сасаки. Така сцената на Народния театър за пореден път се превърна във врата към най-добрите световни постижения.
Една от важните теми по време на международните събития, в които театърът взе участие през годината, бе поставената под натиск свобода на културата, изкуството и на изразяването. Знакова беше и категоричната подкрепа на Европейската театрална конвенция в защита на артистичната свобода на Народния театър от опитите за налагане на цензура от крайнодесни групи през ноември при премиерата на „Оръжията и човекът“ на Джон Малкович. Непримиримата позиция срещу щурма на първата ни сцена обедини водещи театри и културни организации от цяла Европа в подкрепа направото на Народния театър да определя репертоара си независимо.
Какво предстои?
След края на лятото зрителите могат да очакват нови заглавия в театралния афиш. Подготовката за предстоящия сезон вече е в действие и Народният театър обещава още по-високи успехи, нови мащабни продукции, впечатляващи спектакли и международни проекти.
Вижте какво предстои тук: https://bit.ly/4lp14uF
Снимки: Стефан Здравески


свързани новини
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !