Не можеш да дадеш на хората това,...

Не можеш да дадеш на хората това, което те не са...

Вижте 2026 Toyota RAV4

Toyota разкри първите официални изображения на новия...

Плагиат се оказа художникът на Борисов и Вучич

отпечатай новината

27.01.2021 11:42 | Видян 1548 пъти

Плагиат се оказа художникът на Борисов и Вучич

Доказан плагиат на Иван Милев се оказа авторът на газовия общ портрет на премиера Борисов и призидента на Сърбия Вучич:"Картините на Симеон Кръстев са такъв жалък и безпомощен кич, че по никакъв начин не разбираме вниманието, с което ги обграждат художници, изкуствоведи, журналисти, инфлуенсъри и обикновени любители на селски свади. Особено странно звучат последните обвинения в плагиатство (в случая от родения 1957 г. Иван Милев), както и опитите на някои изкуствоведи и артисти да изкарат въпросното плагиатство постмодерен похват (?!), понеже подобни заемки  били нормални в постмодернизма (Симеон Кръстев си е нарисувал една от сцените с газопровода върху пейзаж на Иван Милев - на втората снимка.) Първо искаме да напомним на изненаданите, че кичът ПО ДЕФИНИЦИЯ е плагиатски, той не създава нищо ново, а ползва наготово чуждите “средства, трикове, хитрости, основни правила и теми…. Той черпи соковете си, така да се каже, от резервоара на натрупания опит.”* Кичът не прави нищо друго, освен да паразитира, да ОГРАБВА ГОТОВА КУЛТУРА, ЗА ДА Я РАЗВОДНИ И СЕРВИРА В СМИЛАЕМА ФОРМА – както още през 1939 г. пише американският критик Клемент Грийнбърг. И след това Грийнбърг хладнокръво слага соц реализма до американския кич.
Ако не сте сигурни в картината с тръбите, моля разходете се из сайта на Симеон Кръстев, за да почувствате “на живо” какво точно означава кич – то не са плоски кончета с развети гриви и голи девойки приличащи на принцеси от анимациите на Дисни, не са вази с цветя, в които ще открием следи от Ван Гог, Моне, Сезан, сценки ала Шагал, но разводнени и в безвкусни цветови комбинации, без сложната игра на полутонове, ритмични завъртания на четката, внезапни отблясъци или разместени перспективи …. Разбира се тук “заемките” се виждат по-трудно просто защото вероятно на Кръстев му липсват умения, за да ги прерисува разпознаваемо. Докато пейзажът на Иван Милев е достатъчно лесен. Лесен е защото и той не блести с кой знае каква оригиналност – подобни гледки като от “птичи поглед” присъстват в изкуството от време оно, можем да споменем Грант Ууд, а вероятно най-яркият пример  е Дейвид Хокни. Само че при Ууд и Хокни имаме съвсем друга динамика между отделните части на пейзажа, работа със светлината, игра с перспективата и с дълбочината, далеч по-вдъхновяващи цветови комбинации (на третата и четвъртата снимка). Въпросният пейзаж повече прилича на снимка от високо, каквато можете да си пазарите в интернет, от някоя фотографска борса или пък – на детските имитации на Хокни, които често учениците в някоя школа биват насърчавани да правят.
Така че, нека първо да правим разлика между откровен кич и постмодернизъм (защото Хокни е постмодернизъм и той реално се заиграва с Ван Гог, а и с Гоген, но това няма нищо общо нито със Симеон Кръстев, нито с Иван Милев.) След това, Симеон Кръстев е само един от стотиците, ако не и хиляди автори на бутафория и кич у нас, има ги под и над път, предлагат се на ул. “Париж” в София, рисуват портрети и пейзажи по морето и т.н., той не се различава особено от тях. Сега, че един премиер, който е завършил пожарникарска школа в Симеонов си е харесал кичозен автор и му е поръчал картини соц реализъм, това кого изненадва? Както каза един наш приятел, в школата на МВР едва ли учат история на изкуството. Далеч по-голям проблем е че кичът се е намърдал в СБХ, в групи, зад които стоят авангардни артисти, получава субсидии и т.н. Или че изкуствоведи и художници не правят разлика между кич и постмодернизъм. Защото както казва Грийнбърг, "Кичът се променя по стил, но си остава винаги един и същ. Той е въплъщение на всичко фалшиво в живота на нашето време."

*Клемент Грийнбърг, “Авангард и кич”, превод на Либерален преглед

повече работи на С. Кръстев http://www.artrental.bg/bg/artist/simeon-krastev
П.С. едно уточнение от Ivelina Boteva - поръчителят на картината не е Борисов, а е консорциумът „Аркад“, който е изпълнител на продължението на газопровода „Турски поток“ през България. Това разбира се не променя факта, че Борисов е избрал една от тези картини за подарък на Вучич, една работа, която както казва Грийнбърг е "миниатюрно изображение на всичко, което е фалшиво в живота на нашето време", пише спец.сайтът a companion to contemporary art.

автор: СЛАВА

Етикети: , , , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !