НАЙ-НОВИ
Българин разби световния рекорд в...
Емил Кръстев постигна изключителен успех на престижния...
Целият US тим по фигурно пързаляне на...
Катастрофата на полет 5342 над летище „Роналд Рейгън“...
Дънките Райфъл фалираха, компанията остава в историята
28.02.2021 11:52 | Видян 2304 пъти
Кризата на пазарите и пандемията се стоварват със страшна сила, подписвайки смъртния акт на дънките “Райфъл”. Италианската марка е основана преди 62 г. до Флоренция. Сигурно няма човек от поколението на петдесетгодишните българи, който навремето да не е носил култовите дънки “Райфъл”. През 80-те години на миналия век да се сдобиеш с чифт от прочутите дънки, беше истинско щастие, пише 24 часа. Само след дни италианската марка от Барберино ди Муджело до Флоренция ще разпродаде на търг за по 2-3 евро последните си 70 000 дънкови продукта. Сред тях са не само панталони, а и ризи, анораци, пуловери. Така ще изчезнат завинаги и последните чифтове мастиленосини дънки, които белязаха поколенията от ерата на диско музиката не само на Запад, а и на Изток. През октомври 2020 г. историческата фирма, която продаваше в комунистическия блок символа на “западащата” западна цивилизация, беше обявена за фалирала от съда на Флоренция. Тя изпитваше финансови проблеми отдавна, но в крайна сметка пандемията се оказа гилотината, която я обезглави. Затова и Институтът за съдебни разпродажби ще организира през март пласмента на нови и непродадени продукти, събрани от 13 различни магазина в Италия. Всичко това ще стане във временен аутлет при спазването на епидемичните мерки, за да няма струпване на хора. Краят на историческата марка дънки е повод за много носталгия не само заради 62-те години история, които се крият зад гърба на “Райфъл”. Освен всичко друго дънките бяха и елементът, който присъства в спомените на хиляди младежи от бившите комунистически страни от времената, в които на панталоните беше позволено да прехвърлят желязната завеса. “Райфъл”-ът беше красивият и безкрайно желан западен противовес на българските дънки “Рила”. Историята на дънките “Райфъл” е свързана с името на техния създател Джулио Фратини от флорентинската община Кампи Бизенцио. Той превежда на италиански език и за италианския манталитет американската мечта. Още през Втората световна война Джулио започва да изкупува на килограм старите и износени дрехи на американските войници. След това ги препродава в Прато до Флоренция. Съвсем случайно обаче Фратини се натъква на дънките и дънковите изделия, произвеждани в Грийнсбъро, щата Северна Каролина, от компанията Cone Mills. Навремето тя е основана от германски евреи, емигрирали в Съединените щати, които променят фамилното си име от Kahn на Cone, за да звучи по-американски. Джулио надушва бизнес, затова вика брат си Фиоренцо и двамата заминават за Съединените щати. Сключват договор с фирмата от Грийнсбъро за внос в Италия на дънкови продукти и платове. През 1949 г. фамилията Фратини основава в Прато своята компания “Конфециони Фратини”. През 1958 г. компанията се мести в Барберино ди Муджело и променя името си на “Супер Райфъл”, а после и на “Райфъл”. То трябва да навява асоциации на пушки, на уестърн, на каубои и на Америка. Още през 60-те години на миналия век дънките “Райфъл” жънат успех. 600 работници шият на смени във фабриката до Флоренция, за да смогнат на търсенето. Истинският бум обаче идва през 80-те години. Дънките се продават навсякъде. Класическите дънки са изключително удобни за работа, за свободно време, за дискотека. “Райфъл” стават много обичани и популярни не само в Италия, а и в Швейцария, Великобритания, Израел, Холандия. Там се продават още от 70-те години. После нахлуват и на пазарите в бившия съветски блок. Те се превръщат в икона, в култов продукт. За да отговори на търсенето, италианската марка открива дори магазини в бившия СССР. През 1988 г. в московския ГУМ продават 3 млн. чифта дънки По “Райфъл” полудяват и в България, Полша, Чехословакия. През 90-те години
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !