Миа Халифа мачка котето (ВИДЕО)

Котето си за рекламна муцуна на гащи използва Миа...

Кейт Бланшет идва в Кан с уникален...

The Best Immersive Work Award или наградата за Потапящи...

Държавите VS ТВ платформите: кой как взема пари от многомилиардния бизнес на стриймърите?

отпечатай новината

20.07.2021 10:40 | Видян 798 пъти

Държавите VS ТВ платформите: кой как взема пари от многомилиардния бизнес на стриймърите?

През последните десетина години стрийминг платформите преобърнаха тв индустрията, налапаха голям дял от пазара на киното, пренаписаха бизнес правилата на незивисимите продуценти и цял куп други кинаджии, наложиха американски стил трудови правила на европейците в сектора.

Правителствата изпуснаха момента да регулират този умножаващ парите си всяка следваща година многомилиарден пазар, докато се чудят коя част от проблема да адресират с някакви мерки, пише Варайъти. "Дали платформите са тв оператори или са нещо като огромни видеотеки - не сме решили дори това как да определим, за да създадем правила", коментира пред авторитетното списание проф. Анна Лоц, която преподава медийни науки в Университета по технологии на Куинсланд. Въпросът е много важен, защото стриймърите като Нетфликс, Амазон, НВО се явяват едновременно и 

продуценти, и търговци - комисионери, и дистрибутори, и износители, и ивент-мениджъри и е-търговци, а много често не плащат на държавите нищо за цялата си дейност, докато правителствата се увличат в традиционните си административни чиновнически практики, неадекватни на бързото развитие на този огромен бизнес. В Европа засега идеята е старият режим на Телевизия без граници ще бъде изместен от Директива за аудиовизуалните медийни услуги, за да бъдат удовлетворени исканията на 

държавите за запазване на някакъв вид идентичност и защита. Докато тече административният процес, бавно и мудно като всичко в ЕС, Нетфликс, Амазон, Дисни и др. големи играчи навлизат все по-ударно в тъканта на местните кино- и тв пазари. Бизнесът им бележи бум в Евросъюза, съпроводен с мощно прекрояване на досегашните сектори в тази сфера.

Очаква се с промяната на правилата ЕС поне да задължи презокеански завоеватели да плащат някой и друг данък и такса, да наемат европейски продуценти и други работещи и да уважават социалните права на трудовия ни пазар, а не да налагат ощетяващите холивудски принципи. Новата директива трябва да наложи на платформите да качват поне 30% евроконтент за абонатите си в Съюза. Освен това ЕС позволява на всяка от 27-те 

страни да налага и свои национални допълнителни ограничения и правила върху стриймърите. Франция например, прочута с борбата на фестивала в Кан - най-големият форум на киното и най-мащабният пазар на филми в света, в защита на националното си кино и тв съдържание е подела кръстоносен поход за налагане на правила на платформите със специален декрет. С него се налага такса между 20 и 25% от приходите на стриймърите, която се прехвърля като сума към страната и домашното й 

производство на филми. "Това е най-амбициозният национален план досега", коментира Александра Льобре, управляващ директор на Европейския продуцентски клуб и лоби група.

Правилникът на Кан, където се забраняват премиери на филми, които няма да бъдат показвани в кинотеатрите на Франция, нарочно направен срещу Нетфликс, но пред който Амазон е ОК, е също показна акция.

На стриймърите съвсем категорично беше посочено, че за да присъстват на 70-милионния френски пазар, нямат друг път, освен да се споразумеят с националните органи по регулацията на тв - и кино сектора. И резултатът е налице: "Водим преговори вече 18 месеца", признават от Нетфликс, а от Амазон, Дисни, Епъл не коментират, но също го правят.

Нетфликс ще инвестира 20% от своите френски приходи обратно във френско тв- и киносъдържание и се задължава в рамките на 12 месеца да показва филмите си в кината и телевизионните канали на страната. Това е ексклузивна клауза за най-гоемия играч. Другите ще плащат 25 на сто от парите, които изкарват от френската публика.

Подобни преговори текат и с Италия, която ще взема между 12,5 и 20 на сто от приходите на стриймърите, за да субсидира своята телевизия и родното си кино, но разговорите още не са приключили за лъвския пай от нейния 60-милионен пазар.

На пазари като Германия с нейните над 80 милиона зрители, но 100 милиона говорещи немски, в Испания и други евродържави огромни спорове със стриймърите се водят и за запазване на езика, на който се снима, освен за парите, които да се печелят от излъчването и да отиват в техните културни и медийни бюджети.

В България дори не се говори по темата. Ние даже не играем в този мач. А бихме изкарвали добри пари от него, поне за да финансираме не от бюджета своето кино и големи тв проекти.

автор: СЛАВА

Етикети: , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !