Някъде някой би дал всичко за това,...

Хироюки Санада веднъж е казал: Има такива, които искат...

История на логото на Мерцедес

Логото на Mercedes-Benz е емблема не само в контекста на...

Запознайте се с най-богатата self-made жена в света

отпечатай новината

08.07.2023 09:40 | Видян 720 пъти

 Запознайте се с най-богатата self-made жена в света

78-годишният корабен магнат Рафаела Апонте и съпругът ѝ Джанлуиджи са спечелили общо 46 милиарда долара през изминалата година, което е достатъчно, за да я превърне в най-високопоставената жена основател в историята.

Януари 2022 г., когато контейнерите се натрупват в претоварените пристанища Лонг Бийч и Лос Анджелис в Калифорния - двете най-натоварени в САЩ - в корабоплавателната индустрия настъпва съдбоносна промяна. Базираната в Швейцария компания Mediterranean Shipping Company (MSC) беше изпреварила публично търгувания датски гигант Maersk като най-голямата корабна линия в света по капацитет на контейнерите.

От централата си в Женева MSC контролира флота от 730 кораба, които могат да превозват повече от 4,8 милиона контейнера, според базата данни за корабоплаване Alphaliner. Компанията не публикува финансови данни, но експертът по корабоплаване Джон Маккоун изчислява, че MSC е донесла повече от 28 млрд. долара приходи през 2022 г., което я поставя пред Maersk. За разлика от датския си конкурент, MSC е частна компания, съсобственост на дуото съпрузи Джанлуиджи и Рафаела Апонте.


 


От 2019 г. насам Апонтес се възползва от бум, предизвикан от пандемията, който добави милиарди долари към състоянието на корабните династии по света. Тяхното богатство е свързано почти изцяло с MSC, която освен контейнерните си превози притежава и ваканционната круизна линия MSC Cruises, бизнеса с вътрешни товари Medlog и оператора на контейнерни терминали Terminal Investment Limited. Сега Forbes изчислява, че Джанлуиджи и Рафаела струват по 31,2 млрд. долара, в сравнение с 8,4 млрд. долара за всеки през 2022 г. Това превръща Рафаела, която основава MSC заедно с Джанлуиджи през 1970 г., в най-богатата жена в света, която сама е спечелила своето богатство, благодарение на нейния 50% дял в MSC.


 

В Списъка на световните милиардери на Forbes за 2023 г., тя се оказва и най-високопоставената жена основател на всички времена.

Общо само 96 жени милиардери са спечелили състоянието си, въпреки че някои като Апонте са изградили бизнеси съвместно със съпрузи или братя. Останалите 241 жени в класацията са наследили поне част от тях. Самостоятелно създадените жени съставляват едва 3,6 % от милиардерите в света. Все пак това е повече от два пъти повече в сравнение с преди десетина години.


 

 Апонтови се срещат за първи път по време на пътуване с лодка до италианския остров Капри през 60-те години на миналия век. Джанлуиджи е капитан на кораб, който превозва туристи от пристанищния град Неапол - близо до родното му място, малкото градче Сант'Аньело - до курортите на острова наблизо, а Рафаела е дъщеря на израелски банкер, базиран в Швейцария. Скоро той се присъединява към нея в Женева и започва работа като брокер в швейцарска банка.

През 1970 г. Джанлуиджи напуска работата си в банката и двойката получава заем от 200 000 долара, за да купи първия си кораб - малък товарен кораб на име Патриция. През същата година те откриват MSC в Женева и се разрастват, като купуват кораби втора употреба и се насочват към по-малко натоварени маршрути, като например тези от Европа до Африка. Вторият им кораб е наречен Rafaela, а до 1979 г. те вече имат 17 кораба.


 

През годините MSC се превръща в една от най-големите корабни компании в света. През 1988 г. тя разширява дейността си в областта на круизите с придобиването на лайнера Monterey. Това беше добър залог: сега MSC Cruises е една от най-големите круизни фирми в света, която се конкурира с трите си публично търгувани съперника Carnival, Royal Caribbean и Norwegian. Същата година те стартират и Medlog, фирма за вътрешна логистика. През 2000 г. MSC се впуска в контейнерни терминали, като създава Terminal Investment Limited. През 2010 г. компанията разширява дейността си в областта на пътническите фериботи в Средиземно море.

Тъй като от 2020 г. до 2022 г. тарифите за контейнерни превози се покачват, което увеличава касите на MSC, Апонтес започват да използват част от допълнителните парични средства, за да направят някои придобивания. През юни 2021 г. те откупиха обратно 10% дял в Terminal Investments Limited за 1,6 млрд. долара, две години след като продадоха миноритарен дял на държавния инвестиционен фонд на Сингапур. Три месеца по-късно те придобиха 74% дял в бразилската публично търгувана логистична фирма Log-In Logistica за 314 млн. долара. Три месеца след това бе сключена най-голямата им сделка от години - оферта за 6,4 млрд. долара за придобиване на африканските транспортни и логистични операции на френския конгломерат Bolloré Group, ръководен от друг милиардер - Венсан Болоре. Сделката в крайна сметка приключи година по-късно, през декември 2022 г., като MSC похарчи 6 млрд. долара, за да придобие Bolloré Africa Logistics.


 

 Повече от пет десетилетия след основаването на MSC семейството все още поддържа строг контрол върху компанията. Джанлуиджи и Рафаела са единствените акционери с по 50% дял. Джанлуиджи е изпълнителен председател на фирмата, а синът им, Диего, е президент. Рафаела е член на управителния съвет на фондацията MSC и отговаря за украсата на круизните кораби.

Въпреки че не заема официална позиция в империята MSC, Рафаела играе ключова роля в развитието на компанията, според Доминик Денат, който отпуска на Апонтови парите за закупуването на първия им кораб през 1970 г. "Нейната роля е решаваща", казва той пред швейцарския вестник Le Matin през 2022 г. "Тя има много силен характер.


 

Източник: forbes.com

автор: СЛАВА

Етикети: , , , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !