НАЙ-НОВИ
Усик отново подчини Фюри и вече няма...
Олександър Усик постигна втора последователна победа над...
Брок Леснар поздравява младо борче,...
Брок Леснар поздравява младо борче, което току-що е...
Мъск се присмя на BYD. Сега китайският гигант взе EV короната на Tesla - ето как
08.01.2024 13:17 | Видян 591 пъти
Илон Мъск отхвърли BYD през 2011 г., като се смееше на техните продукти по време на интервю за Bloomberg.
"Виждал ли си колата им?" – иронизира Мъск. „Не мисля, че е особено привлекателна, технологията не е много силна. И BYD като компания има доста сериозни проблеми в дома си в Китай. Мисля, че фокусът им с право трябва да бъде върху това да се уверят, че няма да умрат в Китай".
BYD не беше унищожен. Вместо това, BYD детронира Tesla през четвъртото тримесечие като най-добрия производител на електромобили, продавайки повече превозни средства, задвижвани от батерии, отколкото своя съперник в САЩ.
„Тяхната цел беше да бъдат най-големият производител на автомобили в Китай и да поставят китайското производство на картата“, каза Тейлър Оган, главен изпълнителен директор на Snow Bull Capital, за дългогодишната амбиция на BYD.
И така, как китайската компания, която започна с производството на батерии за телефони, се превърна в гигант за електрически автомобили?
Историята на BYD
Докато BYD сега е известен като гигант за електрически автомобили, неговите пипала се простират в много области от батерии до добив и полупроводници, което е голяма причина за успеха му.
Химикът Уанг Чуанфу основава BYD през 1995 г. в южния китайски град Шенжен, огромният технологичен център на Китай. Основана е с 20 служители и 2,5 милиона китайски юана капитал, или 351 994 долара по днешния обменен курс.
През 1996 г. BYD започва да произвежда литиево-йонни батерии, типът, който се използва в нашите съвременни смартфони. Това съвпадна с растежа на мобилните телефони. BYD започна да доставя батериите си на Motorola и Nokia съответно през 2000 г. и 2002 г., две от най-великите в индустрията за мобилни телефони по това време.
През 2002 г. BYD се листва на Хонконгската фондова борса, яхвайки вълната на своя успех в литиево-йонните батерии.
Насочването на BYD към автомобилите
Едва през 2003 г. BYD придобива малък автомобилен производител, наречен Xi’an Qinchuan Automobile.
Две години по-късно тя пусна първата си кола, наречена F3, която беше модел с вътрешно горене. И след това през 2008 г. пусна F3DM, първият си опит в електрическите превозни средства. F3DM беше plug-in хибридно електрическо превозно средство.
През същата година Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет направи инвестиция от 230 милиона долара в BYD по това време.
Това даде тласък на амбициите на BYD за електрически автомобили.
BYD продължи да навлиза в пространството на електромобилите и тук влезе в игра историята му като производител на батерии. През 2020 г. компанията пусна батерията Blade, за която мнозина твърдяха, че е помогнала за разрастването на BYD в електромобилите.
Това е LFP или литиево-желязо-фосфатна батерия. По това време, според Оган, много производители на батерии се отдалечаваха от LFP батериите поради схващанията, че те имат ниска енергийна плътност, т.е. те са твърде тежки за количеството енергия, което могат да осигурят.
Но BYD рекламираха Blade като пробив, който осигурява добра енергийна плътност и високи нива на безопасност. Той се ангажира да постави това в своя Han, спортен седан, който беше пуснат през 2020 г. и се смяташе за съперник на този на Tesla
Модел S. След това BYD постави Blade в следващите модели, които пусна.
„Енергийната плътност на ниво клетка и ниво на опаковката всъщност бяха по-високи от това, което BYD разкри първоначално... Всички бяха поразени“, каза Оган.
BYD продаде 130 970 чисти електрически превозни средства с батерии през 2020 г. Миналата година компанията продаде 1,57 милиона електромобила с батерии.
Какво стои зад успеха на BYD?
Пробивът с Blade подчертава защо BYD постигна успех в електромобилите - стратегически инвестиции и факта, че има повече бизнеси, отколкото само автомобили.
„BYD си скъсаха зъбите като доставчик във високотехнологичното пространство, изграждайки устойчивост, като доставяха батерии на компании като Apple, на които е трудно да се харесат“, каза Ту Ле от Sino Auto Insights пред CNBC.
„След това Wang Chuanfu имаше необходимите средства да придобие разрушена местна китайска автомобилна марка и успя да се съсредоточи върху иновациите в технологиите за батерии, достатъчно, за да може да продава на други производители на автомобили. Ако това не беше достатъчно, те се занимаваха с главата надолу, като непрекъснато подобряваха дизайна, инженерството и качеството на собствената си конюшня от превозни средства. Не знаехме това по онова време, но всичко, което направи през последните 15-20 години, го накара да надмине Tesla през Q4 ’23.”
В началото BYD не се насочи директно към чистите електромобили. Компанията все още продава хибридни автомобили, което според Алвин Лиу, анализатор в Canalys, е ключът към първоначалния успех на BYD.
„В ранните етапи на китайския пазар на електромобили BYD избра да пусне едновременно акумулаторни електрически превозни средства (BEV) и Plug-in хибридни електрически превозни средства (PHEV). Тази стратегия позволи на BYD да спечели пазара, когато инфраструктурата за зареждане не беше добре изградена и потребителите не бяха много наясно с предимствата на електромобилите“, каза Лиу пред CNBC.
„Характеристиките на PHEV като висока икономическа ефективност и липса на безпокойство за пробега изиграха значителна роля в подпомагането на BYD да спечели пазара.“
Лиу каза, че BYD се позиционира на пазара от среден клас, където има по-малко конкуренти в Китай, което спомогна за задвижването на растежа му. BYD се е справила добре с брандирането, според Лиу, създавайки различни под-марки, за да се справи с различни ценови точки на пазара. Един такъв пример е марката Denza за електромобили от среден до висок клас на BYD.
Пекин подкрепя електромобилите
Освен собствената тактика на BYD, нейният възход е подпомогнат от огромната подкрепа на китайското правителство за EV сектора на страната. През последните няколко години Пекин предложи субсидии за стимулиране на купувачите на електрически автомобили и предложи държавна подкрепа за индустрията. Тези мерки започнаха около 2009 г., по времето, когато BYD искаше да увеличи натиска си за EV.
Rhodium Group изчислява, че BYD е получила приблизително 4,3 милиарда долара държавна подкрепа между 2015 и 2020 г.
„BYD е изключително иновативна и адаптивна компания, но нейният възход е неразривно свързан със защитата и подкрепата на Пекин“, каза Грегор Себастиан, старши анализатор в Rhodium, пред CNBC. „Без подкрепата на Пекин BYD нямаше да бъде глобалната мощ, която е днес.“
„С течение на времето компанията се радваше на дялово и дългово финансиране под пазара, което й позволяваше да увеличи производството и научноизследователската и развойна дейност.“
Глобални амбиции
След като доминираше на китайския пазар на електромобили, BYD сега се разширява агресивно в чужбина. Той продава автомобили в редица страни от Обединените арабски емирства до Тайланд и Обединеното кралство.
В Югоизточна Азия BYD има 43% пазарен дял при електрическите превозни средства. Но международната експанзия на BYD не е свързана само с продажба на автомобили, а включва и производство и материали.
BYD заяви през декември, че ще отвори първия си европейски производствен завод в Унгария. Освен това компанията се стреми да закупи активи за добив на литий в Бразилия. Литият е ключов компонент на батериите на BYD.
Въпреки това, с глобалната експанзия идва контролът от страна на правителствата, които са загрижени за субсидиите, които китайските производители на автомобили са получили.
През септември Европейската комисия, изпълнителният орган на Европейския съюз, започна разследване на субсидиите, дадени на производителите на електрически превозни средства в Китай.
Междувременно САЩ се опитват да стимулират собствения си вътрешен EV сектор чрез Закона за намаляване на инфлацията, с цел да предотвратят китайските конкуренти.
„Инициативи като IRA и антисубсидийното разследване на ЕС имат за цел да възпрепятстват напредъка на Китай на тези пазари“, каза Себастиан от Rhodium.
„За да осигури устойчив растеж, BYD проактивно се справя с тези политически препятствия, както се вижда от скорошната му инвестиция в завод за електромобили в Унгария, подчертавайки своя ангажимент за глобална експанзия.“
Какво следва?
Битката между Tesla и BYD – двамата най-големи производители на електромобили в света – ще продължи. Le от Sino Auto Insights каза, че вярва, че BYD все още не е „достигнал максималния си потенциал“.
„Повечето автомобилни компании дълго време не ги приемаха на сериозно. Това е мястото, където част от тяхното пътуване отразява това на Тесла, защото хората също не са приемали Тесла сериозно в първите дни“, каза Ле.
Що се отнася до Tesla, компанията е изправена пред по-ожесточена конкуренция през 2024 г. с китайски конкуренти, които пускат повече модели, а традиционни производители на автомобили се опитват да наваксат изоставането си в надпреварата за EV.
Даниел Роеска, старши изследователски анализатор в Bernstein Research, каза пред CNBC, че няма голям двигател за обема на продажбите в автомобилното портфолио на Tesla през следващите месеци. BYD от друга страна може да види по-бърз растеж.
„BYD, точно обратното, наистина натиска педала до край... чрез ускоряване на растежа в Европа и други задгранични пазари. И така със сигурност има много повече растеж в историята на BYD през следващите 12 до 24 месеца“, каза Роеска.
Мъск на Tesla призна, че не е трябвало да приема лекомислено BYD. В коментар, публикуван в X в отговор на видеоклип от неговото интервю за Bloomberg от 2011 г., Мъск каза: „Това беше преди много години. Техните автомобили са силно конкурентни в наши дни.
Източник: cnbc.com
свързани новини
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !