НАЙ-НОВИ
Видях филма си готов едва на премиерата в Кан, ОК е: Константин Божанов
28.05.2024 10:49 | Видян 725 пъти
Как художникът от Разлог стана режисьор, селектиран за Кан?
До 13-годишен живях в Разлог, после продължих в Художествената гимназия в София, изкарах един семестър в НХГ, оттам – в Глазгоу скуул оф арт, магистратурата ми е от Роял Колидж оф Арт. Още докато се занимавах само с изобразително изкуство, в основен мой начин за изразяване постепенно започнаха да се превръщат фотографията и видеофилмите, свързани с галерии и музеи. После дойде първият документален филм през 2001 г.. Вече бях в Щатите, където живях от 1995 г. в LA, а от 1997 г. 18 години бях в Ню Йорк. Сега не знам къде съм точно.
Направих голяма грешка и се преместих в Берлин, който намразих. Но го използвам като склад. Дойдох след като имах в Ню Йорк студио за артпродукция с 20-30 души персонал. Затворихме засега и с това затворих и американската страница от живота си. Следващaта не е ясна.
Разлог?
Не е Разлог или поне така мисля. Човек никога не знае. По-скоро имам афинитет към част от Източна Азия. Периодично прекарвам време в Банкок, но не знам дали ще стане за постоянно. Важното е доколко там бих могъл да се занимавам с кино. Имам близък приятел – англичанин, който живее там от 14 г. И се оказа най-продуктивният му период – по роман на година. Някои станаха и филми.
По него ли ще режисирате следващия си филм?
Бих го направил, но в момента той работи с Амазон и Епъл плюс. Точно започва филм по романа му Ловци в тъмното с Колин Фърт и Тилда Суинтън. Много ми се иска да работя на такова ниво. РАЗБИРА СЕ, ГОЛЯМ БЮДЖЕТ НЕ ЗНАЧИ ГОЛЯМО КИНО. НО ПОМАГА нещата да се направят по-добре.
Чета в Хиндустан Таймс, че Вашият кански филм The Shamеless, който за нас е български, бил индийски (б.р. по-късно едната от актрисите му – индийка взе награда, но пропусна да спомене Божанов) – защо си позволяват това?
Филмът е сниман в Непал, поради цензурни прегради в Индия, които нямаше как да пренебрегнем. Разказва се за измислен град в Северна Индия. Да, двете изпълнителки на главни роли са индийки и говорят на хинди, но шансът индийските зрители да го видят е под 0. Продукцията е на 5 държави, като най-голямо е участието на Швейцария, следват Франция, България, Тайван и накрая Индия, но с частни инвестиции. Бюджетът за такъв филм е доста нисък.
Как Ви селектираха за надпреварата Особен поглед в Кан?
Изпрaтихме филма, на който нямахме пари да направим постпродукция. Видях го събран и завършен в Кан на премиерата онзи ден.
Като го видяхте чак тук, харесахте ли творението си?
В миналото за мен беше изтезание да гледам филмите си. Не само съм ОК за този, доста ОК е според мен, гледах го с голямо удоволствие. С главните актриси даже се смеехме с „вътрешнозаводски” хумор, докато гледахме, а на финала поревах с голяма част от публиката. Има голямо жанрово разнообразие, но бих го нарекъл noir трилър. Аз не съм реалистичен режисьор, измислям, разказвам приказки.
Да поговорим защо е този хубав филм е български, тъй като в разговори с критици от цял свят всички говорят прекрасно за него....
Освен мен, българин е композиторът Петър Дундаков. Целият звук е български и като смесване. Важна роля има копродуцентът Росица Вълканова, която е един от най-всеотдайните хора в този бизнес. По семейни причини не можа да дойде в Кан.
Кога ще го видят българските зрители?
Не съм съвсем сигурен. Ще решим с копродуцента Ралица кога да бъде премиерата и кога разпространението. Бих искал да изчакаме до София филм фест. Там да бъде българската премиера. Но пък предстои и Златната роза по-рано.
Харесвате ли някои от новите български филми и режисьори – в силни години сме като киноиндустрия....
За съжаление не съм гледал доста от последните филми. Бих отличил Ралица Петрова, която е 200% отдадена на киното. Срещнахме се на прожекция на един хубав български филм – Урок в Одеон. Петър Вълчанов и Кристина Грозева правят добри неща.
А Вашият следващ филмов проект какъв е?
Подготвям нов филм с Катя Тричкова. Планираме го за тази есен. Трябват обаче още пари. Ще бъде 80% на английски и 20% на български. Правим международен кастинг. Ще бъде трилър, който разказва за грабеж в артмузей. Заглавието е Гамбит по оригинален сценарий, който написахме с Петър Крумов. Работим с немски партньори, 1/3 бг екип.
Дано успехът в Кан да Ви помогне!
Надявам се, че Кан ще помогне.
Борис Ангелов,
Спецпратеник на 19’, Кан
свързани новини
Шефът на Киномания срещна суперзвезда, открита от нашия К.Божанов
Не благодари на бг режисьора си К. Божанов индийската му актриса с награда в Кан
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !