Пияни войници, хванати да правят секс...

Двама пияни войници бяха хванати да правят секс в...

Гимназисти от общ. Велинград се...

Учениците от СУ Методий Драгинов, с. Драгиново (община...

Самоуправляващи се автомобили: Какво да очакваме днес, утре и в далечното бъдеще?

отпечатай новината

28.09.2024 17:00 | Видян 417 пъти

Самоуправляващи се автомобили: Какво да очакваме днес, утре и в далечното бъдеще?

Авторите на научна фантастика, Илон Мъск и други от години обещават напълно самоуправляващи се автономни автомобили и настояват, че роботаксите са съвсем близо, но къде всъщност се намира технологията?

Следващото поколение на системата Super Cruise Level 2plus на GM (която вече се предлага на 15 модела и се използва на 750 000 мили (1 207 000 км) северноамерикански магистрали) ще се стреми да разшири поддръжката на ниво 2 (очите все още са на пътя) до 95 % от сценариите на шофиране. Това подобрение, първоначално обявено като Ultra Cruise, ще използва платформата Qualcomm Snapdragon Ride Platform за интерпретиране на сигнали от камери, радари с малък и голям обсег на действие и лидар. То трябваше да стартира тази година в Celestiq на Cadillac, но трудностите в дъщерното дружество за автономност Cruise забавиха времето.

Системата BlueCruise на Ford вече се предлага за седем модела на Ford и Lincoln и се използва при пробег от 130 000 мили по магистрала. Тя получава постепенни подобрения чрез софтуерния си вариант 1.3, който засега се предлага само в Mustang Mach-E.

Stellantis се стреми да изпревари GM и Ford с предстоящата си система STLA AutoDrive, която ще позволява шофиране без ръце и очи, осигурявайки пълна автономност от ниво 3 при определени обстоятелства на разрешени пътища. Понастоящем такива системи са разрешени само в Калифорния и Невада.

Системата Drive Pilot на Mercedes-Benz официално стартира първа в САЩ с ниво 3 на тестова флотилия от седани EQS и S-класа. Очакваме Mercedes да я предложи на клиентите си чрез абонамент (в същите два щата) през 2024 г. Тъй като става въпрос за ниво 3 на автоматизация, водачът трябва да остане готов да възобнови управлението в рамките на 10 секунди.

След това, разбира се, има Tesla Autopilot, Enhanced Autopilot и Full Self Driving (който остава в привидно постоянна фаза на „бета тестове“). Засега всички тези системи са асистиращи системи от ниво 2 на SAE, но Мъск наскоро предположи, че през 2024 г. FSD може да бъде лицензирано за други производители. Изводът от това е, че по-широките предимства на ниво 3 може да „дойдат скоро“.

И накрая, някои автомобили вече могат да се управляват сами, като използват дистанционното управление на автомобила (напр. Hyundai Smart Park), като следват научен маршрут (напр. BMW Parking Assistant Professional) или в рамките на паркинг структури или центрове за връщане на автомобили под наем, като използват инфраструктура, базирана на съоръженията, като например Bosch Automated Valet Parking или подобни системи.
Утре

Хората обработват информацията по време на шофиране предимно с помощта на зрението, така че Mobileye, Tesla и други отдавна твърдят, че само камерите трябва да са достатъчни. Досега това не е така. Това е така, защото достъпните за масово производство бордови компютри все още не могат да се сравнят с изчислителната мощ на човешкия мозък. Ето защо повечето представители на индустрията смятат, че е по-целесъобразно да приемат разходите и сложността на сливането на данни от камери с радарни и обикновено лидарни сензори. Изкуственият интелект и надеждната свързаност с облака, други превозни средства и инфраструктурата могат значително да подобрят информираността на превозното средство за променящите се условия в реално време, но по-високите нива на автономност изискват всяко превозно средство да се ориентира безопасно в света самостоятелно.

Инфрачервените камери обещават да подобрят видимостта при слаба светлина и при определени метеорологични условия, а радарът, проникващ в земята, може да предостави друга възможност за осведоменост за местоположението. Напредъкът в областта на радарите и лидарите следва да подобри възприятието, да намали цената или и двете чрез миниатюризация и чрез консолидиране в системи на чип.

Развива се и друга частна индустрия, която подпомага почистването на сензори, като се започне с прости помпи за течност за миене на предни стъкла. Други решения ги допълват със сгъстен въздух от централизирана въздушна помпа или от малки въздушни мехури с пиезоелектрическо задвижване точно на сензора.

Един от най-кратките пътища към целта на автомобилите без шофьори е да се възложи управлението и мозъчната дейност на отдалечени хора. При такъв сценарий операторът гледа екрани, показващи всички данни от камерата или от сензора, и работи с контролни уреди в стил симулатор на шофиране. Агенцията за отдаване на автомобили под наем Halo.Car в Лас Вегас вече работи, като използва дистанционни шофьори за доставяне и получаване на ръчно управлявани автомобили под наем, а Ottopia има за цел в близко бъдеще да пусне услуга за дистанционен шофьор, използвайки този подход.

Далечното бъдеще

Когато по пътищата се появят напълно автономни автомобили от нива 4 и 5, те ще се движат на фона на автомобили, управлявани от неуверени хора, така че все още ще се нуждаят от всички пасивни и активни средства за безопасност при сблъсък. Тази екипировка ще трябва да се развива, тъй като автомобилите без водач приемат нетрадиционно разположение на седалките, при което не всички пътници седят изправени и обърнати напред.

Неотдавна разкритият роботакси Rimac Verne няма волан или педали и разполага с напълно накланящи се седалки. Неговите раменни колани са програмирани така, че да позволяват на пътника да се движи по-напред с по-малко съпротивление, докато торбичка в стил завеса се разгъва, за да поддържа глезените на място и да предотвратява сблъсък между коленете и главите. Друго възможно решение са въздушните възглавници, задействани на покрива.

Ако погледнем още по-надалеч, автономните превозни средства в крайна сметка ще могат да имат собствени пътища и (обещаваме) никога няма да се блъскат едно в друго. Те все още ще бъдат изложени на риск от удари от животни, паднали дървета и други препятствия, така че премахването на всички зони на смачкване и предпазни средства може никога да не се случи.

Изключение биха могли да бъдат капсулите за градска мобилност, каквито GM и Segway предвиждаха със своите съвместно разработени концепции EN-V между 2011 и 2014 г. Въпреки това - и когато и да се развие пазарът - репортерите на MotorTrend (или техните наследници с изкуствен интелект) обещават да ви информират, може би чрез невронна връзка.

Източник: motortrend.com

автор: СЛАВА

Етикети: , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !