Мими в дует с Деси

Моята племенница ДесиСлава ми гостува вкъщи и...

Звезда от “Спасители на плажа” заряза...

Дейвид Шарве, познат от сериалите „Спасители на плажа“ и...

Защо повече от ДеНировия ценя автографа от Парцалев?

отпечатай новината

16.06.2025 11:26 | Видян 273 пъти

Защо повече от ДеНировия ценя автографа от Парцалев?

"На моя малък голям приятел Борис с обич", гласеше това, което ми написа Георги Парцалев, като сам ми предложи да ми надпише картичка с автограф - такива се раздаваха преди почти 40 години, седнал до мен на купон в клуба в мазето на Сатирата. Днес той става на един век.

Автографът му стана един от двамата ми най-ценни - другият, който също не бях взел, а ми го донесе втория съпруг на майка ми, беше от Христо Стоичков, тогава само родна, още не световна звезда, който изчезна след едно гостуване вкъщи на Светла Петрова, ако я помните.

През годините "набрах" автографи и от Робърт де Ниро, и от Леонардо ди Каприо, и от кого ли не - работата ме срещна с повечето големи световни звезди през последните 25 години.

Но тези двата автографа - на Парцалев и на Стоичков останаха най - ценни за мен...

Но да се върна на момента.

Не можех да повярвам, защото при соца всички израствахме с образите на народните артисти от точно този театър - те бяха най-големите звезди в републиката. Вече бях летувал на къщата на театъра в Балчик, покрай нашите, с Калата, Стояна, Коканова, Кольо Анастасов. Но Парцалев беше встрани от тях. Не беше от купонджиите в театъра, не беше и душата на компанията дори в онази вечер. Говореше си на различни теми с мен, едно малко момче, питаше ме разни неща, усмихваше се под мустак по-скоро под рефлекс, отпиваше по една мъничка глътка - не помня какво точно, не стоя много дълго и си тръгна.

От пръв поглед долових, че е добър човек, но с някак тъжна усмивка. По-късно разбрах от разговор на нашите с някой от техните приятели, че е болен. Доста болен. Влизаше и излизаше от Правителствена болница. А докато от училище бяхме на Зелено училище в правителствената станция на Пампорово, една вечер по новините казаха, че е починал.

Беше 10 дни преди падането на Тодор Живков. Сякаш една епоха наистина приключваше с двете си най-знакови лица. С два от символите си. 2 от 3 - третият беше Лили Иванова, също народна артистка и оставена "контингент на Правителствена болница" даже след развода си с Янчо Таков. Но тя продължава да пее. И то напоследък все същите песни...

През последните години, последните 5, даже преди да се разболее тежко, почти не даваха роли на Пацо, както го наричаха - по същия начин, както казваха на още 3-ма актьори в същия театър: Константин Коцев, Георги Кишкилов и на втория ми баща Пламен Сираков.

Не даваха кой знае какви и на другите "различни", които в Сатирата бяха немалко - вече всички покойни.

Нямам представа дали това е било спуснато "от партийното и държавното ръководство", което винаги е харесвало най-много Георги Калоянчев - първия и единствен актьор с частен Мерцедес, не просто народен артист, но и единствения герой на социалистическия труд в своето съсловие - върховното соцзвание.

Не само Дон Кихот, и другите големи роли в театъра, за които е мечтал, са се разминавали на Парцалев неслучайно.

Последен от своето поколение на суперзвездите на онази епоха беше възнаграден с най-чаканата и най-престижната при соца титла "народен артист".

Публиката със сигурност не е знаела тези работи, но също със сигурност ги е чувствала.

А тя всъщност най-често срещаше именно него и Стояна (именно тя е сменила след смъртта му предишната му дуетна половинка и откривател на самодееца от дълбоката провинция за голямата сцена Енчо Багаров), понеже те обикаляха постоянно като двойка по "халтури".

Зад тази дума стоеше онова, което днес е наричано с по-безличното "участия" и като понятие го свързваме най-вече с чалгата. Тогавашната естрада не включваше само "лекия жанр", както тогава критиката наричаше "забавната музика". Но и сатиричните миниатюри, изпълнявани от хора, определяни от конферансиетата с позабравеното днес друго понятие "хумористи".

В естрадата бяха големите пари - понякога десетки пъти повече пари на месец, отколкото изкарваха средните българи. Немалко актьори, които имаха много ангажименти в театъра, поради което почти не успяваха да правят халтури, благородно, а и не чак толкова, завиждаха на колегите си, които заработваха сериозни за онова време суми. А Парцалев имаше двойни на другите хонорари, наред с Емил Димитров, Лили Иванова и Йорданка Христова.

Естрадата си беше цяла икономика. Имаше организатори, нещо като онова, което навремето наричахме "импресарио", а днес е "агент" и още по-често "продуцент". За естрадата работеха, също халтурно, най-популярните автори - публицисти от редакциите на Радиото ( там си имаше и ресорна Хумор, сатира и забава, известна с абревиатурата си ХеСеЗе) и вестниците, пишещи срещу скромните си заплати по редакциите фейлетони, остри материали и ярки очерци. В свободното си време, същите творяха "хуморески", "сценки" и т.н., които понякога бяха наистина смешни, но в повечето случаи биваха истинска чалга.

Актьорите в движение и според реакциите на публиката ги преработваха. Често добавяха свои мисли и шеги, особено добре приемани, когато по езоповски успяваха да внмъкнат някоя плаха критика на соца. В повечето случаи - за стоков дефицит или друга подобна всекидневна проблематика. Малко еснафско, но такова беше времето, такива бяха и естрадите - стадиони, "актови зали", заводски и учрежденски столове, читалища и подиуми на градски и селски празници и събори...

Народният артист предизвикваше точно еснафщината - ДНК-то на соца, в реалния си живот.

Докато другите трупаха недвижимости, търсейки начини да заобикалят правилото всяко семейство да притежава само едно основно жилище, маскирайки другите си имоти като ателиета, крайградски вили и т.н., той живееше под наем. И досега бедните българи сме на челните позиции в ЕС по процент притежавани собствени жилища, като другите в челото на класацията също са държави от бившия соцблок.

Същинско предизвикателство към униформената система, което всеки ден можеше да се види от всички по най-популярната за разходки улица на онова време Раковски, в чиято малка пряка Стефан Караджа е Сатирата:

Парцалев "обличаше успеха" според съвременната максима, като винаги се появяваше показно елегантен - задължително със сако, с големи златни бижута и понякога дори с фишу за разкош - тогава носенето на шалчето под ризата се смяташе за белег на интелектуалеца с поглед отвъд Стената и Завесата. Може би и това му е носело завистници в артистичното общество, което беше бая поопърпано.

Другият такъв ярък екземпляр при соца беше Емил Димитров. Двамата споделяха, освен вкус към по-ярките дрехи и аксесоари, и обща страст към антикварните предмети.

Което, както си давам сметка сега, е било своеобразен бунт срещу системата, чиято уравновиловка и война с предметите на старата епоха и на лукса, беше превърната в култ.

Парцалевият бунт обаче беше още по-голям. Защото най-популярният актьор на соца колекционираше не само мебели и съдове, но и икони в рамките на един официално атеистичен режим. И не само не го криеше, както правеха други хора, но и правеше така, че всички да го разберат.

И накрая, една много важна разлика с Емил Димитров - остави всичките си притежания на музея на своя роден малък град. "Не от лудост, не за слава", както се пее в една балада на Тони Димитрова. А, за да има култура.

Борис Ангелов

автор: СЛАВА

Етикети: , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !