НАЙ-НОВИ
Светът е изправен пред нова заплаха -...
Водещи световни учени, сред които и нобелови лауреати,...
На 31 декември по БНТ гледайте...
По традиция в новогодишната нощ Българската национална...
БЪЛГАРСКИ „КОРЕКОМ” В ПАРИЖ
19.08.2010 17:40 | Видян 7392 пъти | Гласували 1
Тази събота, 21 август социалният ъндърграунд „Отечествен фронт” е в едно малко българско магазинче в сърцето на френската столица. „Ако искате да си купите боза или туршия в Париж – единственото място е магазин „Бай Ганьо” - точно така - в Париж!” – разказва Мартин Карбовски. – „В този епизод ние сме там и там леко мирише на кисело зеле от реномирани производители. Ще ви покажем странни неща – примерно ракия от осем евро шишето, свиленградска туршия от три и двайсет - пак евро, дори боза за евро и петдесет! Все едно сме снимали в Бусманци, но Париж леко присъства – най малкото, защото в магазин „Бай Ганьо” непрекъснато звъняха французи и си поръчваха зелева чорба!...”
Първият магазин в Париж, който предлага изцяло български храни и напитки, е собственост на българина Краси, който през 80-те години е работил като преводач с френски по курортите. След промените Краси хваща влака за Париж - просто екскурзоводът отива на екскурзия при познатите си французи. Там работи в туризма, работи с руснаци, опитва се дори да прави бизнес с България.
Днес, след 20 години, Краси е собственик на българския магазин „Бай Ганьо” в Париж. „Преди година бяхме пионерите в това начинание – след това се отвориха още 2 магазина...” – разказва Краси, според когото най-големият проблем е, че във френската столица българските емигранти не са сплотени и единни и всъщност там българска общност няма. – „И тук, както и в България, има две църкви – всичко се цепи! И когато се разцепят, се обявяват един против друг!” Всичко, което Краси продава в магазина си, носи вкуса на родна България – стреми се да предлага такива храни и напитки, които се произвеждат по стари български рецепти и с доказано качество: „Опитваме се да предложим всичко, което българинът иска да има – както навремето имаше корекоми за чужденците - с каквото са свикнали да имат! Така че това е един български кореком в Париж!” Но клиенти на магазина са не само българи – много французи търсят познатите вкусове от България чрез каймата и колбасите, овчето сирене, сладкото от рози, дори корите за баница и вината, а киселото зеле – то свършва почти веднага...
„Зелевата чорба в Париж беше свършила! Щеше да има едва след 10 дни, когато идваше бидона. Но беше интересно какво разбират французите, когато им се каже България - кой е тоз профан, който ни прави имиджа на запад и дали когато не говорят нищо за нас, може да е за добро - това много често е мотото на целия ни дипломатически корпус и посолства. Затова реалната дипломация и имидж се правят от ракията, туршията и бозата – защото напомнят на добрите французи какво нещо е била за тях България към 70-те години на миналия век...” – коментира Карбовски. – „Да знаете – ако наливната ракия струва 8 евро, не сънувате – значи сте в Париж и бързо трябва да бягате на изток.
Ракията и туршията навсякъде са еднакви освен в емиграция – там стават онова, в което трябва да се превърнете и вие! Стават скъпи неща, за скъпи хора в скъп град. Затова оставете Париж – върнете се в Бусманци, където за живот не става, трудно е, но пък е евтино. Казват, че евтиното винаги излизало най-скъпо, но това никога не се отнася до ракията и живота ни. Поне засега не ни трябва Париж. Остра нужда от Париж ние нямаме - ракия ни дайте!”
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !