Чалгата в познатия й лепкав пайнерски вариант вече е в историята. На младите тотално им писна да гледат засукани силиконени мадами, които се возят в баровски коли, препечени от солариум, с визия на проститутки, които в същото време пеят за любов. Не че новата мода в музиката е особено интелигентна - детронаторите на чалгата са: 100 Кила, Криско и Лора Караджова. Въпреки че качествата им също пораждат съмнения, все пак са малко по-добре от идолите на 00'-те, когато пайнер стилът здраво се бе вкопчил във вкуса на младите.
Най-слушаните песни в Youtube са сравнително вярна илюстрация за предпочитанията на тийнейджърите, тъй като именно те ползват най-често сайта за споделяне на видеоклипове. Съдейки от класацията на 10-те най-слушани български песни в мрежата, няма как да не се открие сходство, модел и нова формула за хит. Която е тежкарски текст с тежнения към тъпизми, редуване между рап и мелодичен вокал, както и изчистен саунд с добре запомнящи се мотиви. Еротиката разбира се присъства и правилото "сексът продава" е спазено на макс. Разликата обаче е, че нещата все са малко по-фини - силиконите са аут, както и "класа"-та на мутреса, която фолк посланичките излъчваха с години.
Тотален първенец в Youtube е видеото със 7 милиона гледания на 100 Кила - "Аз съм 6". След дълги години, прекарани в ъндърграунд ситуация, в която имаш определен брой заклети фенове, но пък липсва комерсиален възход, 100 кила направи пробив именно по втория параграф. Варненецът с дрезгав глас и проблемно "р" е откритие на Мишо Шамара и за година-две изведнъж стана любимец на тийнейджърите с добра стратегия - намали агресията, от хейтър стана ироник влезе в точните дуети в точното място и бързо бе коронясан за идол на младите. Явор не крие, че е работил като продавач на сладолед, царевица и гевреци на плажа. Сега обаче е един от най-добре платените хедлайнери по клубовете и винаги пълни баровете.
Криско, който редовно отнася по някое словесно кроше от Фънки в "Музикална академия", пък изобщо няма основания за притеснение, че не е корифей на пеенето. Парчетата му са с по няколко милиона гледания в Youtube и отдавна са легнали на сърцето на младите. Стратегията му е купонджийско рапиране, с лежерен веселяшки текст, идеален за тийнпарти. Неговата "Министърът на веселието" с Лора Караджова оглася дискотеките и се радва на над 4 милиона гледания в "тубата". А самата Лора, която също отнесе бая критики в "Музикална академия", е отговорникът по еротиката в новите рап-денс хитове, които се харесват на младите. Ексгаджето на Део се отрака доста с годините и вече е истинска професионалистка, щом стане дума за доставяне на неизбежното сексизлъчване в клиповете.
Графа пък е предрешен в топ 3 с "Дим да ме няма", която стана мотив номер 1 на миналото лято. С помощта на рапъра Бобо и Печенката Влади Ампов заговори езика на младите и едноименната фраза от парчето бързо-бързо се внедри във всяка тийнейджърска глава. Единствено Анелия и Преслава успяват донякъде да запазят попфолк влиянието сред подрастващите с два хита - "Искам те, полудявам" и "Повече от всичко".
Последните в топ 10 са "Ъпсурт" и едновремешният им хит "Звездата" с малко над два милиона гледания. Група, чието качество на рапа многократно минава Криско и 100 кила. Хазарта и компания бяха от малкото изпълнители, които успяваха да вкарат младите в правата вяра през 90-те и 00-те. Вече са на системата "По песен на година - стига им", както сам заявява Ицо в "Мрън-мрън". Но пък приносът им за сегашната ситуация, в която рапът надделява над чалгата, е огромен - в крайна сметка Криско, Бобо и останалите тийнидоли имитират, макар и зле, именно "Ъпсурт".
Разбира се, очакван въпрос е къде са всички останали - "Сигнал", "Щурците", ФСБ също естрадните корифеи Лили Иванова, Васко Кеца и пр. или пък дори вездесъщият Слави Трифонов. В Youtube гореизброените се движат между 100 000 и 800 000 на хит. Не заради друго, ами заради това че феновете им далеч не са толкова активни в сайта, колкото тийнейджърите, които слушат там своите любимци.
Сходството с Джъстин Бийбър е същото - стотици милиони гледания на канадското момченце в сравнение са макс 30-40 милиона цъквания за вечни парчета на "Битълс", "Флойд", "Нирвана", "Цепелин". Така че наблюденията на Youtube търсачката са представителни само и единствено за вкусовете на младите. Които, както отбелязахме, са минали от много лошо към не чак толкова лошо, което пък комай е хубаво.
Източник: blife.bg
Снимка: Булфото