НАЙ-НОВИ
Гонзо демонстрира богат речник като...
Гонзо отново демонстрира своя богат речник и остър...
Майк Тайсън лепна здрав шамар на...
Ако кажем, че нещата са се разгорещили по време на...
Апокалипсис, щом шутът стане крал: Бегбеде
07.01.2020 09:23 | Видян 1944 пъти
Уволнен на 17 ноември 2018 г. от радио “Франс Ентер” заради една хроника, в новия си роман Фредерик Бегбеде се връща към любимия си герой Октав Паранго, за да разкаже за едно общество, в което хората умират от прекалено много смях. Няма начин да се цитира заглавието на книгата, защото няма такова. Но има емотикон, който се смее със сълзи на корицата на книгата и идеално обобщава думите на своя автор. “Това е сериозна книга срещу хората, които прекарват времето си да очернят системата, без да осъзнават, че те самите са системата”, отбелязва Бегбеде.
- Сблъсквали ли сте с тиранията на хумора?
- Не е нещо типично за “Франс Ентер”. Това е социално явление. След края на утопиите и при липсата на идеал, хуморът зае централно място в нашето общество. Наскоро се качих в самолета и пилотът си правеше шеги. Но аз очаквам от него да пилотира и да кацне напълно безопасно. Не го моля да разправя шеги. Но номерът му мина и хората се превиваха от смят. За мен, както и за Анри Бергсон, смехът трябва да бъде изключение. Забелязваме нещо нередно, неестествено и то предизвиква смях. Но това не може да бъде норма в обществото. Защото когато слушам шеги от 7 часа сутринта до полунощ, просто повече нямам желание да се смея. Защо емотиконът с човечето, което плаче от смях, е най-изпращаният знак в света? Хуморът не попречи на избирането на Тръмп. Точно обратното. С намерението да сложим клоуни навсякъде, им отворихме вратите на властта, Тръмп е един от тях, Джонсън, Бепе Грило или Зеленски също. Кралският шут е полезен. Но когато шутовете стават крале, това е апокалипсис.
- Вашата хроника се появи с движението на “жълтите жилетки”. Казвате, че то не се разбира от екипа на “Франс Ентер”.
- Не се изключвам от този синдром. Това движение ми позволява да разбера, че истинските бунтовници не са тези, които водят хумористична рубрика в четвъртък сутринта по радиото, а онези, които подпалиха ресторант “Фуке”. Обсаждайки Шанз-Елизе, за да се видят с Макрон, “жълтите жилетки” постигнаха много повече от онези, които от години дефилират от Площада на нацията до Площада на Републиката*. Това движение накара хората от моето поколение да почувстват, че ние, които не спирахме да се подигравахме, да иронизираме, да критикуваме властта, сме били малко нелепи. Но не сме направили кой знае какво, за да я променим. Аз, който много съм се подигравал, без никога да поема някакъв риск, докато непрекъснато възхвалявах революцията, осъзнах безсилието си.
- Една добра дума е по-добре от една идея?
- Въпросът е можем ли да критикуваме хумора, когато във Франция това е нещо свещено? В “Шарли Ебдо” бяха убити хумористи, но аз мисля, че трябва да спрем с хумористичния имунитет. Не трябва ли да говорим за реформата на пенсиите, без да пускаме шега веднага след това?
- Критикувате Ян Бартес и неговото предаване “Всекидневник” (Quotidien), който е експерт в тази сфера.
- Ян Бартес върши безумна журналистическа работа. Но сам я разваля, като си прави шеги с нея. “Медиапар” не се шегува с темите, по които пише. Не е в интерес на нашата демокрация непрекъснато да я нападаме. Това води до избирането на комико-популисти. Следователно до недоверие. Може би е време да обявим тревога. В идеологическия вакуум грубото нападане се превръща във власт, това е проблемът.
свързани новини
Фредерик Бегбеде откри на български CineLibri
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !