Според изследователите причините хората да вярват на
фалшивите новини са две. Първо, елементът на изненадата е силна движеща сила за споделяне на онлайн съдържание. Фалшиви истории са написани с цел да предизвикат интерес и по този начин имат по-висока степен на новост от истинските истории. Според проучването това съответства на желанието на хората да споделят „горещи“новини и нова информация със своите приятели, за да покажат колко са „актуални“.
Втората причина е в емоционалните реакции, които предизвикват фалшиви истории. Такова съдържание е свързано със силни емоции като страх, отвращение и изненада, докато истинските истории вдъхват емоции като тъга, радост или доверие. Въпреки че знаем, че емоционалното съдържание се споделя по-често в социалните медии, отколкото неутралното. Например, това проучване анализира 165 000 туитове и установи ясна връзка между броя на ре-туитнатите емоционално заредени постове в сравнение с неутралните. Интензивността на емоциите тук играе по-важна роля.