Светът е изправен пред нова заплаха -...

Водещи световни учени, сред които и нобелови лауреати,...

На 31 декември по БНТ гледайте...

По традиция в новогодишната нощ Българската национална...

След Радисън, Спас Русев поиска и Хилтън

отпечатай новината

12.07.2013 15:30 | Видян 3387 пъти

След Радисън, Спас Русев поиска и Хилтън

Софийският Хилтън се продава от месеци, както своевременно ви информира Гранд хотели в по-предишния си брой. Хотелът никога от откриването си през 2001 г. не е бил особено рентабилен, въпреки че успя вече веднъж да смени собственика си. Новото наддаване обаче най-вероятно ще му намери български купувач.

Интересно е преди това да  се знае, че цитираният от бизнесвестника Капитал Спас Русев, близък до Царя бизнесмен, живеещ в Лондон и някогашен шеф на правителствената агенция за чуждестранна помощ в зората на демокрацията, придоби като лице и друг преминавал от едни в други ръце елитен хотел. Става дума за софийския Радисън Блу, по-рано Радисън САС, а от откриването си през 1971 г. до приватизацията познат като гранд хотел София – име, което в момента носи съвършено различен хотел.

Откакто Русев управлява имота на жълтите павета, той успя да ремонтира бившата ирландска кръчма и да я превърне в почти непрекъснато празен ресторант. Козметични промени претърпя и лобито. Част от сградата на хотела – оригинален полукръг, заемащ югоизточния край на площад Народно събрание, вечно е в ремонт и е "облечена" в зеленикави работни одежди. Посмениха се наематели на търговски площи на партера на хотела, а друга част от аркадата си празнеят. Изобщо, картината е недотам радостна.

На всичко отгоре преди 3 месеца отвори врати пряк конкурент на Радисън в непосредствено съседство с него – дизайнерският хотел Сенс, който не само като по-нов, но и като по-класен определено привлича клиентела от комшията. Особено при положение, че бившият шеф на Радисън оглави Сенс.

Какво ли чака Хилтън и намери ли си майстора? Ето какво четем в Капитал: "В София има над 360 хотела, но малко от тях са интересни за инвеститорите. Пазарът е слаб, заетостта често е проблем, а цените бавно се възстановяват след спада преди три-четири години.

В подобна среда продажбата дори на първокласни активи изглежда проблемна. Тази на 5-звездния Hilton обаче изненада със силен интерес, но само от местни играчи. Според източници на "Капитал" оферти са подали 7-8 участници, а собственикът на хотела Quinn Group вече е започнал преговори с един от тях в лицето на Спас Русев (самият Русев миналата година влезе на хотелския пазар с покупката на Radisson Blu).

За прогнози около приключването на сделката е рано. Смяната на собствеността в Hilton обаче очертава ясна тенденция – хотелският пазар е отчетливо доминиран от български собственици, а чуждите инвеститори са в изчаквателна позиция или директно в ролята на продавачи.

След като в началото на годината консултантската компания Jones Lang LaSalle бе натоварена с продажбата на софийския Hilton, сега процедурата навлиза в решителна фаза. В края на пролетта бяха подадени окончателни оферти, а според запознати със сделката от юни текат ексклузивни преговори със Спас Русев.

Самият Русев отказа коментар по темата. По подобен начин реагират и част от останалите, сочени за кандидат-купувачи. Според източници на "Капитал" оферти за Hilton са подали 8 инвеститори, изненадващо много предвид слабия инвестиционен пазар. Противно на очакванията на Jones Lang LaSalle всички оферти са от български купувачи. Според източници, близки до сделката, единственият чужд кандидат за софийския Hilton е бил швейцарски фонд. Твърди се обаче, че и зад него стоят български капитали.

Сред останалите кандидати е било дружеството със специална инвестиционна цел "Фонд за недвижими имоти България", което след продажбата на "Камбаните бизнес център" търси добри вложения. Председателят на съвета на директорите Тодор Брешков потвърди, че е подал оферта за Hilton. Уточни обаче, че интересът на фонда е не към хотелски активи по принцип, а конкретно към този, тъй като е "отлично управляван имот и в много добро състояние".

Сред споменаваните кандидати за Hilton бяха също братът на бившия финансов министър Милен Велчев – Георги Велчев, както и хотелиерът Ветко Арабаджиев. И двамата не бяха открити за коментар, но интерес от тяхна страна е логичен. Името на Георги Велчев се свързва с хотелски бизнес по морето, както и с участие в управлението на инвестиционното поделение на руската ВТБ Банк – VTB Capital.

От своя страна Ветко Арабаджиев е един от най-големите собственици на хотели в страната, а при предната продажба на Hilton през 2005 г. също бе сред кандидатите. За потенциален купувач бе сочена и групата около "Химимпорт".

Запознати твърдят, че участник в процедурата за столичния хотел е бил и един от собствениците на веригата "Технополис", Тодор Белчев. Той обаче вероятно е участвал като финансов инвеститор в съдружие. Самият Белчев потвърди, че е получил първоначалната документация по сделката за Hilton, но без по-нататъшен интерес. "Не сме били кандидат-купувач в нито един момент", заяви той.

Сред потенциалните купувачи на хотела се очерта и собственикът на AG Capital Христо Илиев, чийто бизнес е основно в сферата на имотите. Той обаче уточни, че не е бил кандидат, а една от консултантските компании в групата, Forton International, заедно с Cushman&Wakefield е представлявала такъв.

Като цяло селекцията от имена по сделката за Hilton оставя усещането за липса на международен интерес. Според консултанти това е болест на целия имотен пазар в България. "Хотелският пазар в София действително е доминиран от български купувачи, но мисля, че повечето не калкулират добре риска от подобна инвестиция. За тях да притежават хотел е въпрос на престиж", коментира Андре Гриби, управляващ партньор в консултантската компания Khol&Partner в София.

Според него чуждите инвеститори са предпазливи заради правната несигурност и репутацията на България като рисково място за инвестиции. Така, дори да проявят интерес, те биха играли с много ниски цени, посочи Гриби."
Самият Гриби се постара в своя Фейсбук да коментира материала на Капитал като „спекулации”. Което значи, че може летният недоимък на информация да е станал единствен повод за завъртане на хотелиерска интрига пет звезди.

автор: СЛАВА

Етикети: , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !